ΟΧΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ-ΦΥΛΑΚΗ!
Η Ε΄ ΕΛΜΕ Αθήνας εκφράζει την αντίθεσή της στο ενδεχόμενο τοποθέτησης καμερών σε χώρους σχολικών μονάδων της περιοχής μας (9ο Γυμνάσιο-ΓΕΛ) στο όνομα της «προστασίας» τους από βανδαλισμούς.
Η τοποθέτηση καμερών είναι ένα εντελώς αναποτελεσματικό μέτρο για την προστασία των σχολείων, αφού δεν είναι δύσκολο να εξουδετερωθούν, ενώ αντίθετα ενέχει σημαντικούς κινδύνους τόσο για την παιδαγωγική διαδικασία όσο και για τις εργασιακές συνθήκες στα σχολεία. Ο χώρος του σχολείου είναι χώρος διαπαιδαγώγησης παιδιών και εφήβων. Η διαρκής ύπαρξη καμερών πάνω από τα κεφάλια των μαθητών καλλιεργεί κλίμα καχυποψίας για την παραβίαση της ιδιωτικότητας και την αντίληψη ότι η παρακολούθηση και η επιτήρηση είναι στοιχείο «κανονικότητας». Παραπέρα, διαμορφώνει προφανώς και ένα κλίμα καταστολής της ελεύθερης σκέψης και δράσης, του συνδικαλισμού μαθητών και εκπαιδευτικών, της διεκδίκησης δικαιωμάτων, των εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων. Τα ζητήματα αυτά έχουν επισημανθεί και από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, παράλληλα με τις επιφυλάξεις της για την προστασία και τη διαχείριση των προσωπικών δεδομένων.
Φυσικά
η ασφάλεια των σχολικών κτιρίων είναι κάτι που μας απασχολεί, εντός και εκτός
σχολικού ωραρίου, όπως και η ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών εν ώρα
λειτουργίας του σχολείου (να μην πέφτουν σοβάδες από τα ταβάνια, να μην
«καταρρέουν» τα κτίρια επειδή είναι παλιά και ασυντήρητα, να γίνεται
αντισεισμικός και ηλεκτρολογικός έλεγχος κ.λπ.). Για την αποφυγή των φθορών και
την προστασία των υλικών των σχολικών μονάδων θα μπορούσαν να προκριθούν άλλες
επιλογές: η τοποθέτηση απαραβίαστων παραθύρων και πορτών, οι κλειδαριές
ασφαλείας, η βελτίωση του εξωτερικού φωτισμού, η τοποθέτηση συστημάτων
συναγερμού, οι τακτικότερες περιπολίες από τη δημοτική αστυνομία κ.λπ. Κυρίως
όμως η έναρξη μιας διαδικασίας ολοήμερης λειτουργίας των σχολικών χώρων, με την
πρόσληψη μονίμων φυλάκων και άλλου προσωπικού, ώστε μετά την κανονική
λειτουργία των σχολείων αυτά να μένουν ανοιχτά ως χώροι άθλησης, ψυχαγωγίας και
δημιουργικής απασχόλησης για όλους. Μια τέτοια συνθήκη αποτελεί το καλύτερο
πλέγμα προστασίας των σχολικών κτιρίων από τις φθορές και την παραβατικότητα.