Σε μια ακόμα απαράδεκτη, ανάλγητη και αντιπαιδαγωγική ενέργεια προέβη αιφνιδιαστικά το ΥΠΑΙΘΑ στις 11 Ιουλίου σε σχέση με τις ποσοστώσεις για την πρόσβαση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ! Συγκεκριμένα, σε μια σειρά σχολές που χαρακτηρίστηκαν πρόσφατα ως Πολυτεχνικές (στα ιδρύματα ΠΑΔΑ, ΔΙΠΑΕ, ΕΛΜΕΠΑ και ΠΑΠΕΛ) μειώθηκε το ποσοστό πρόσβασης των αποφοίτων ΕΠΑΛ από 10% σε 5%! Σημειώνεται ότι η μείωση του ποσοστού στο επίπεδο του 5% για τις πολυτεχνικές σχολές έχει επιβληθεί εδώ και εφτά χρόνια. Η αιφνιδιαστική ένταξη και νέων τμημάτων στην κατηγορία αυτή, μετά την ολοκλήρωση της υποβολής των μηχανογραφικών των υποψηφίων, συνιστά μια πράξη πρωτοφανούς εμπαιγμού και αδιαφορίας προς τα παιδιά και τις οικογένειές τους!!! Εμποδίζει ακόμα περισσότερο τα φτωχά κοινωνικά στρώματα να έχουν πρόσβαση στα μορφωτικά τους δικαιώματα και τα στρέφει στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Τι σημαίνει αυτή η απόφαση; Πώς συνδέεται με τις συνεχόμενες μειώσεις εισακτέων των αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, λόγω και της ΕΒΕ; Η απάντηση βρίσκεται στο «Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση», του οποίου η διαβούλευση έληξε μία μέρα πριν την ανακοίνωση της Υπουργικής απόφασης! Αποτελεί άλλο ένα βήμα με το οποίο τα ΕΠΑΛ μετατρέπονται σε εργαλεία των τοπικών επιχειρήσεων, μέσω των οποίων θα διασφαλίζεται φτηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό, που θα «εκπαιδεύεται» μέσω μαθητείας και πρακτικής άσκησης. Οι τοπικές επιχειρήσεις, που θα ασκούν έλεγχο στο περιεχόμενο των σπουδών, θα φροντίζουν οι νέοι και οι νέες να αποκτούν μια περιορισμένη τεχνογνωσία, μόνο τόση όση χρειάζεται για να βγάζουν την δουλειά με το ελάχιστο μεροκάματο. Καμία μέριμνα για απόκτηση ουσιαστικής γνώσης στον τομέα τους ή έστω ενός θεμελιώδους υποβάθρου, ώστε να μπορούν να μεταπηδήσουν σε άλλο κλάδο, να αναβαθμιστούν ως επαγγελματίες ή να διεκδικήσουν καλύτερες συνθήκες. Και οι «κοινωνικοί εταίροι» θα τους/τις πετάξουν όταν η τεχνολογία που χρησιμοποιούν θα ξεπεραστεί, έχοντας ετοιμάσει τη νέα γενιά που θα τους/τις διαδεχτεί, μέσω του ελέγχου των προγραμμάτων σπουδών.
Το
«Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση» φέρνει υπονόμευση της
διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζόμενων, κατάργηση τομέων και ειδικοτήτων στα
ΕΠΑΛ και ώθηση των αποφοίτων σε ΙΕΚ, κυρίως ιδιωτικά. Οι ταξικοί
αποκλεισμοί αποδεικνύονται από τα αριθμητικά στοιχεία: το 2025 οι απόφοιτοι των
ΕΠΑΛ ήταν 29.352 κι από αυτούς μόνο οι 17.613 υπέβαλαν μηχανογραφικό. Αυτά τα
παιδιά, κυρίως, από φτωχά, λαϊκά στρώματα, είχαν ήδη από το Γυμνάσιο
χαρακτηριστεί ως «εν δυνάμει» αποτυχόντες, μέσω των πολλαπλών εξετάσεων.
Στην
ίδια κατεύθυνση, της ιδιωτικής εκπαίδευσης, εξωθούνται και οι χιλιάδες
απόφοιτοι των ΓΕΛ που υπέβαλαν μηχανογραφικό (68.380 σε σύνολο 73.905), είτε αυτοί
που δεν ανήκουν στους «επιτυχόντες», είτε αυτοί που δεν θα μπορέσουν να
σπουδάσουν σε μια σχολή μακριά από το σπίτι τους. Είναι ενδεικτικό ότι
εκατοντάδες ΑΕΙ έχουν για άλλη μια χρονιά μείωση εισακτέων, με κίνδυνο το
κλείσιμό τους, λόγω της εφαρμογής του συστήματος της ΕΒΕ. Το ίδιο σύστημα,
βέβαια, που χαρακτηρίζει «αποτυχημένα» τόσα παιδιά και θεσπίζει κλειστό αριθμό
και ανταγωνιστικές εξετάσεις για τους πολλούς, είναι εκείνο που τις καταργεί
για τους έχοντες: όποιος έχει να δώσει μερικές χιλιάδες ευρώ σε ένα ξένο
πανεπιστήμιο ή σε ένα ιδιωτικό ΑΕΙ στην χώρα μας είναι επιτυχών και άριστος! Σε
μια εποχή που η επιστήμη και η τεχνολογία έχει φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα
είναι επιτακτική ανάγκη η ελεύθερη πρόσβαση όλων σε αυτές. Κι αυτό σημαίνει
ελεύθερη πρόσβαση σε μια ενιαία, δημόσια ποιοτική και δωρεάν εκπαίδευση σε όλες
τις βαθμίδες, με γενναία και επαρκή χρηματοδότηση και υποδομές, με στιβαρές
σπουδές και ενιαία πτυχία που θα προάγει και θα ερευνά την κοινωνικά ωφέλιμη
γνώση.
Δεν
αρκεί να μείνει για φέτος μόνο ανεπηρέαστο στο 10% το ποσοστό εισακτέων στα Πολυτεχνικά
ΑΕΙ από τα ΕΠΑΛ!!!
Παλεύουμε
και απαιτούμε:
Ø
Καμία μείωση του ποσοστού εισακτέων στις σχολές
Ø
10% σε όλες τις σχολές των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ
Ø Κατάργηση της μαθητείας
Ø Αύξηση του αριθμού
εισακτέων συνολικά για όλους τους αποφοίτους
Ø Κατάργηση της Τράπεζας
θεμάτων και της Ε.Β.Ε σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ
Ø Ενιαίο, δωδεκάχρονο
αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σχολείο
Ø Κατάργηση των ιδιωτικών
ΑΕΙ
Ø 20 μαθητές στο τμήμα,
15 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια
Ø Έγκριση όλων των
ολιγομελών τμημάτων σε όλα τα σχολεία. Καμία κατάργηση τμήματος να εγκριθούν
όλα τα τμήματα που ζητούν τα σχολεία. Να συνεχιστούν οι εγγραφές ως τις 10
Σεπτεμβρίου