Την
Παρασκευή 10/10, εντελώς ξαφνικά και χωρίς καμία αιτιολόγηση, το ΠΥΣΔΕ Α΄
Αθήνας τροποποίησε τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
(ΕΑΕ) προκειμένου να τους/τις μεταφέρει σε Τμήματα Ένταξης που δεν διέθεταν
κανέναν/καμία εκπαιδευτικό, ώστε να μετατοπίσει τα κενά και να κρύψει το
τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει σε πανελλαδικό επίπεδο! Πρόκειται για απαράδεκτη
απόφαση, μετά από άνωθεν οδηγίες, η οποία διαταράσσει την εύρυθμη
λειτουργία των σχολείων και απαξιώνει τον κόπο συναδέλφων/-ισσών που εδώ
και ένα μήνα εργάζονταν συστηματικά στα σχολεία τους για να στήσουν τα Τμήματα
Ένταξης και που έχουν δημιουργήσεις σχέσεις με μαθητές και συναδέλφους! Απόφαση
που είναι επίσης προφανώς παράνομη, αφού οι συνάδελφοι/-ισσες είχαν
δηλώσει προτιμήσεις σε υπαρκτά κενά που είχε δώσει η ΔΔΕ και που τώρα θα
μείνουν ακάλυπτα!
Είναι
εμφανές ότι η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον χώρο της ΕΑΕ μετά από ένα
μήνα λειτουργίας των σχολείων επιβεβαιώνει τις ανησυχίες και τις ενστάσεις που
είχαμε προβάλλει το καλοκαίρι, ως εκπαιδευτικό κίνημα, όταν ψηφίστηκε το νέο
νομοθετικό πλαίσιο (ν.5224/2005): υποστελέχωση, ανεπαρκής εξοπλισμός
και υποδομές, προβληματικό πλαίσιο λειτουργίας.
Ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και τα κενά σε όλες τις ΣΜΕΑΕ και
τα Τμήματα Ένταξης είναι τεράστια. Η Ε΄ ΕΛΜΕ Αθήνας πριν λίγες μέρες ανέδειξε
λ.χ. τα τεράστια προβλήματα στο ΕΝΕΕΓΥΛ Αθήνας (150 περίπου κενές ώρες
εκπαιδευτικών, τη στιγμή που και τα σχολικά δρομολόγια δεν έχουν ξεκινήσει
κανονικά, βλ. εδώ).
Παράλληλα, και με το νέο νομοθετικό πλαίσιο της ΕΑΕ, η κυβέρνηση υλοποιεί με συνέπεια τις πολιτικές της αποδόμησης των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές μαθησιακές ανάγκες, στο όνομα της «συμπερίληψης» και του «εξορθολογισμού»:
Ø Η πρόβλεψη ότι ο/η
εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης δεν υποστηρίζει πια εξατομικευμένα
έναν/μία μαθητή/-τρια αλλά έως 4 μέσα σε ένα τμήμα,
Ø η υποχρέωση επιλογής
ανάμεσα σε μία μόνο μορφή στήριξης για μαθητές που δικαιούνται περισσότερες
(π.χ. Παράλληλη Στήριξη ή Σχολικό Νοσηλευτή),
Ø η αυστηροποίηση των
προϋποθέσεων για τη μείωση του αριθμού μαθητών στα τμήματα με μαθητές με
αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (για να σπάσει τμήμα θα πρέπει, εκτός
των άλλων, να μην υπάρχει στο σχολείο Τμήμα Ένταξης),
Ø η αδιαφορία για την
πρόσληψη εκπαιδευτικών στους κλάδους των Φυσικών Επιστημών (ΠΕ04), όπως και σε
άλλους κλάδους,
έχουν
σοβαρότατες αρνητικές επιπτώσεις για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Πολύ
περισσότερο, αυτό που δείχνει τις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η επιμονή στη
λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης όχι ως συνδιδασκαλία ομάδας μαθητών σε
συγκεκριμένο χώρο, με ορισμένο διακριτό ωρολόγιο πρόγραμμα από το τμήμα Γενικής
Εκπαίδευσης, αλλά με τη διάχυση μαθητών και εκπαιδευτικών στα τμήματα
Γενικής Παιδείας. Εκπαιδευτικοί μάλιστα από τη ΔΔΕ Α΄ Αθήνας καταγγέλλουν ασφυκτικές
πιέσεις από τους/τις συντονιστές/-ριες στην κατεύθυνση αυτή! Η αντιεπιστημονική
«ισοπέδωση» των δυο «ενταξιακών» θεσμών των γενικών σχολείων, δηλαδή του
Τμήματος Ένταξης (ΤΕ) και της Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ), με την υποκριτική
επίκληση της «συμπερίληψης», προφανή σκοπό έχει τη «διευθέτηση» του
εκπαιδευτικού προσωπικού, εις βάρος κυρίως της Παράλληλης Στήριξης,
αναγκάζοντας έτσι τους γονείς, που ήδη σε μεγάλο βαθμό το κάνουν, να πληρώσουν
εκπαιδευτικό από την τσέπη τους. Άλλωστε, καθ’ ομολογία στελεχών του ΥΠΑΙΘΑ, το
προσωπικό της ΕΑΕ θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς το τρέχον ΕΣΠΑ οδεύει το
2027 προς τη λήξη του.
Παραπέρα,
οι κατευθύνσεις αυτές εγκυμονούν κινδύνους και για τα εργασιακά και
συνδικαλιστικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ δεν
επιτρέπεται ούτε να αναπληρώνουν εκπαιδευτικό που βρίσκεται σε άδεια ή
απουσιάζει εκτάκτως, πολύ περισσότερο όταν απεργεί. Κι ακόμα αναφέρονται
περιπτώσεις όπου ανατίθενται εφημερίες σε εκπαιδευτικούς της Παράλληλης
Στήριξης, οι οποίες/-ες όμως πρέπει να εξαιρούνται από τη γενική εφημερία,
αφού βρίσκονται σε διαρκή εφημερία για τα παιδιά που υποστηρίζουν.
Συναδέλφισσες/-οι
Τα
ευφυολογήματα για «ενταξιακές πολιτικές» και «συμπεριληπτικό σχολείο» αποτελούν
μόνο το καμουφλάζ των πολιτικών οι οποίες, αντί να εξασφαλίζουν την ισότιμη
πρόσβαση σε μια εκπαίδευση που θα προσαρμόζεται στις μαθησιακές ανάγκες των
παιδιών με αναπηρίες, και με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, ευνοούν τη σχολική
διαρροή και εν τέλει τον αποκλεισμό μαθητών αυτών. Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα
στο πλαίσιο αυτό καμία κουβέντα δεν γίνεται για την ανάγκη δραστικής μείωσης
του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, κάτι που θα ήταν πράγματι σοβαρός
παράγοντας για την «ενταξιακή» πολιτική του σχολείου. Όμως το ταξικό σχολείο
της υποχρηματοδότησης, των περικοπών, της αριστείας και των εξετάσεων PISA, της
τράπεζας θεμάτων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, δεν είναι συμπεριληπτικό
σχολείο, όσους επιστημονικούς ακροβατισμούς και να συμπεριλάβουν!
Απαιτούμε:
Ø Πλήρη στελέχωση όλων
των δομών Ειδικής Αγωγής (ΤΕ, ΠΣ, ΣΜΕΑΕ, ΕΕΕΕΚ) με μόνιμους εκπαιδευτικούς και
ΕΕΠ-ΕΒΠ! Καθολική έγκριση όλων των αναγκών σε Παράλληλη Στήριξη! Ένταξη της
μισθοδοσίας της ΕΑΕ αποκλειστικά στον εθνικό προϋπολογισμό, χωρίς περικοπές! Κατάργηση
των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων του ν. 5224/2025!
Ø Άμεση διασφάλιση της
μεταφοράς όλων των μαθητών προς και από τα σχολεία τους! Κανένας μαθητής, καμία
μαθήτρια εκτός σχολείου!
Ø Να σταματήσουν οι
αλχημείες για τον περιορισμό των κενών! Να ικανοποιηθούν όλες οι ενστάσεις των
συναδέλφων/-ισσων για τις τοποθετήσεις τους από τα ΠΥΣΔΕ!
Ø Να μπει φρένο στις
πιέσεις για υποστήριξη των μαθητών/-τριών μέσα στις τάξεις Γενικής Παιδείας! Οι
εκπαιδευτικοί ΕΑΕ, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς Γενικής Παιδείας, έχουν
τη δυνατότητα να κρίνουν τον προσφορότερο τρόπο υποστήριξης!
Ø Μείωση του αριθμού
μαθητών ανά τάξη! 20 στα τμήματα Γενικής Παιδείας, 15 στις κατευθύνσεις, 10 στα
εργαστήρια!
Ø Ουσιαστική ενίσχυση των
ΚΕΔΑΣΥ! Δημόσια, δωρεάν διάγνωση και υποστήριξη για όλους!
Η Ειδική Αγωγή δεν
είναι προνόμιο – είναι δικαίωμα!