ΟΥΤΕ ΣΤΑ ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ ΟΥΤΕ
ΠΟΥΘΕΝΑ!
ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 9ο
ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ!
Την
Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2025 η Διευθύντρια Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας κ. Αικ. Αραμπατζή και
ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Λ. Μάντζος
συνόδευσαν κλιμάκιο του ιδρύματος Ωνάση στο συγκρότημα του 9ου Γυμνασίου και
ΓΕΛ Αθήνας στα Άνω Πετράλωνα. Σκοπός της επίσκεψης, σύμφωνα με τα στελέχη
της εκπαίδευσης, ήταν να γίνει μια αυτοψία από στελέχη και μηχανικούς του
ιδρύματος στους χώρους των σχολείων προκειμένου να εξετάσουν τη δυνατότητα
μετατροπής τους σε «Ωνάσεια». Πρόκειται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για την
ανίχνευση της δυνατότητας επέκτασης του δικτύου των Ωνάσειων Σχολείων, πέρα από
την αρχική συμφωνία για τις 22 σχολικές μονάδες.
Η
μετατροπή δημόσιων σχολείων σε Ωνάσεια αποτελεί ένα σοβαρό πλήγμα στον
χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου. Το κράτος αντί να αναλάβει συνολικά την
ενίσχυση του δημόσιου σχολείου υιοθετεί μια λογική ίδρυσης «επίλεκτων»
σχολείων, περνώντας το μήνυμα ότι μόνο κάποια λίγα σχολεία θα ξεχωρίσουν, όσα
θα έχουν την τύχη να «υιοθετηθούν» από κάποιον ιδιώτη. Σε μια γειτονιά όπως τα
Πετράλωνα, με δύο μόνο ΓΕΛ, οδεύουμε προς δυο σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων,
με το ένα να θεωρείται το «καλό», το σχολείο των «αρίστων», και το άλλο το
υποβαθμισμένο δημόσιο σχολείο.
Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές των σχολείων που θα αναλάβει το Ίδρυμα Ωνάση χάνουν το σχολείο της γειτονιάς τους, αφού για την εισαγωγή σε αυτό θα απαιτούνται ανοιχτές εξετάσεις. Τα 11χρονα παιδιά θα υποχρεώνονται να μπουν από νωρίς σε έναν σκληρό στίβο ανταγωνισμού και οι οικογένειες να ματώσουν πληρώνοντας από το δημοτικό μαθήματα προετοιμασίας! Οι όποιες ποσοστώσεις παραχωρούνται προσωρινά στα παιδιά της περιοχής, για την κατά προτεραιότητα φοίτησή τους στο σχολείο αυτό, δεν εγγυώνται σε βάθος χρόνου αυτή τη δυνατότητα. Πρόκειται για μια λογική σκληρά ταξική και ρατσιστική: το σύστημα αυτό αποκλείει αντικειμενικά τους πιο αδύναμους μαθητές, όσους/-ες προέρχονται από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα, πρόσφυγες και μετανάστες, μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες (αφού άλλωστε δεν προβλέπεται προφορική εξέταση για τα παιδιά που το δικαιούνται με βάση γνωματεύσεις του ΚΕΔΑΣΥ) κ.λπ.. Παράλληλα, οι μαθητές που δεν θα τα καταφέρουν να περάσουν στις εξετάσεις εισαγωγής (12χρονα παιδιά!) θα υποχρεωθούν σε καθημερινές μετακινήσεις χιλιομέτρων για τα πλησιέστερα σχολεία!
Παραπέρα,
η πρωτοβουλία για την παραχώρηση του συγκροτήματος του 9ου Γυμνασίου-Λυκείου στο
ίδρυμα Ωνάση έχει και χαρακτηριστικά σκανδάλου. Πρόκειται για ένα
συγκρότημα «φιλέτο», που βρίσκεται σε προνομιακό σημείο, που εκτείνεται σε μεγάλη
έκταση και διαθέτει πολλούς αξιοποιήσιμους χώρους. Καμία σχέση δεν έχει η
επιλογή αυτή με τη νομιμοποιητική βάση της συμφωνίας όσον αφορά την παραχώρηση
σχολικών μονάδων σε «ευάλωτες» κοινωνικά και οικονομικά περιοχές. Πολύ
περισσότερο που το συγκρότημα αυτό απέχει μόλις λίγες εκατοντάδες μέτρα από
άλλα δύο Πρότυπα Σχολεία, αυτά της Πλάκας.
Σκάνδαλο
βέβαια αποτελεί και η ίδια η λειτουργία των Ωνάσειων Σχολείων. Το Δημόσιο
διατηρεί τυπικά μόνο έλεγχο στη λειτουργία των σχολείων αυτών, έχοντας την
πλειοψηφία με 5 μέλη έναντι 4 του ιδρύματος Ωνάση στη Διοικούσα Επιτροπή των
ΔΗΜ.Ω.Σ.. Στην πράξη πρόκειται για πλήρη αυτονόμηση της διοίκησης των
σχολείων αυτών, με το Ίδρυμα να έχει τον κυρίαρχο ρόλο σε όλες τις
αποφάσεις για το εκπαιδευτικό περιεχόμενο, τις εγγραφές μαθητών/-τριών, την
επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού κ.λπ.. Παράλληλα, το Ίδρυμα αναλαμβάνει τη
λειτουργία των ΔΗΜ.Ω.Σ. χωρίς να δεσμεύεται για ένα ελάχιστο ποσό επενδύσεων,
παρά μόνο θέτει μέγιστο όριο! Με άλλα λόγια, σύμφωνα με τη σύμβαση που ψήφισε η
βουλή, το Ίδρυμα δεν είναι υποχρεωμένο να βάλει ούτε ένα ευρώ για την
«αναβάθμιση» ή έστω τη συντήρηση των σχολείων! Πρόκειται πράγματι για
συμφωνία που δεν έχει προηγούμενο! Την ίδια στιγμή το Ίδρυμα κερδίζει
φοροαπαλλαγές και το δικαίωμα να παρεμβαίνει ευθέως στη λειτουργία ενός
δημόσιου σχολείου, διαπαιδαγωγώντας ένα κομμάτι νεολαίας σύμφωνα με τις επιδιώξεις
του.
Για
τους εκπαιδευτικούς η μετατροπή σε Ωνάσειο σηματοδοτεί μια σοβαρότατη επιδείνωση
του εργασιακού μας καθεστώτος. Καταργούνται οι οργανικές θέσεις και
εισάγονται παραπέρα αξιολογικές διαδικασίες, στις οποίες– πέρα από τα
κριτήρια του χορηγού– θα συνυπολογίζεται η «ανατροφοδότηση» από γονείς και
μαθητές και οι επιδόσεις των μαθητών. Ένα πελατειακό πλαίσιο αντικαθιστά την
εκπαιδευτική σχέση, πράγμα που σημαίνει ότι τα άλλοτε δημόσια σχολεία θα
μετατραπούν και με αυτόν τον τρόπο σε «μαγαζιά»! Αυτή η συνθήκη φυσικά και
δημιουργεί ένα δεδομένο και για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία. Παράλληλα μέσω της
υποχρεωτικής λειτουργίας Ομίλων, και με άλλες πρακτικές, το ωράριο των
εκπαιδευτικών μετατρέπεται σε 08:00-16:00, ενώ στα πλαίσια αυτά τα γνωστικά
αντικείμενα και η επιστημονική ειδίκευση των συναδέλφων ρευστοποιούνται. Τα
ΔΗΜ.Ω.Σ. έτσι αποτελούν τον δούρειο ίππο για την αναίρεση κεκτημένων εργασιακών
δικαιωμάτων του κλάδου!
Συναδέλφισσες/-οι
Ο «γενναιόδωρος ευεργέτης», που
καπηλεύεται τις δημόσιες υποδομές, στερεί για πρώτη φορά το αυτονόητο δικαίωμα
των παιδιών να γράφονται απρόσκοπτα στο δημόσιο σχολείο της γειτονιάς τους.
Καταργεί εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και εισάγει σκληρό και
πρωτόγνωρο πλαίσιο ελέγχου στο παιδαγωγικό τους έργο. Τώρα χτυπάει και την
πόρτα της περιοχής μας! Απαντάμε δυναμικά!
Ήδη
το ΔΣ της Ε΄ ΕΛΜΕ επισκέφτηκε τη ΔΔΕ Α΄ Αθήνας και τον ΠΔΕ Αττικής για να
ενημερωθεί και για να εκφράσει τη διαφωνία του στη μετατροπή των 9ων
σε Ωνάσεια. Παράλληλα, πραγματοποίησε παρέμβαση στους συλλόγους διδασκόντων των
δύο σχολείων, οι οποίοι συνεδρίασαν και έλαβαν αποφάσεις ενάντια στη μετατροπή
των σχολείων τους σε Ωνάσεια. Η ΕΛΜΕ παρευρέθηκε επίσης στη σύσκεψη της Ένωσης
Γονέων της 3ης ΔΚ Αθήνας, η οποία έλαβε αντίστοιχη απόφαση, και με
την οποία κινούμαστε από κοινού στον σχεδιασμό κινητοποιήσεων για το αμέσως
επόμενο διάστημα. Απαιτούμε:
Ø Κάτω τα χέρια από το 9ο
Γυμνάσιο και το 9ο ΓΕΛ Αθήνας!
Ø Έξω το Ίδρυμα Ωνάση και
κάθε ιδιώτης από τα σχολεία!
Ø Όχι στην
κατηγοριοποίηση των σχολείων και τους ταξικούς φραγμούς!
Ø Κάτω τα χέρια από τα
μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών/-τριών και τα εργασιακά δικαιώματα των
εκπαιδευτικών!
Ø