15 Μαΐ 2025

Για τις εξετάσεις της "ελληνικής PISA"

 

Αγώνας για δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά!

ΟΧΙ στις εθνικές εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα («Ελληνική PISA»)!

 

Στις 22 Μάη το ΥΠΑΙΘA επιχειρεί για 4η χρονιά να διοργανώσει τον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» στον οποίο θα συμμετάσχουν παιδιά τάξεων ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, από 304 δημοτικά σχολεία και 314 γυμνάσια, στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών. Ο ελληνικός διαγωνισμός PISA είναι απόλυτα ενταγμένος στον διεθνή διαγωνισμό PISA για την αξιολόγηση μαθητών και εκπαιδευτικών συστημάτων, που από το 2000 οργανώνεται από τον ΟΟΣΑ, και εμπεριέχει τους ίδιους στόχους με αυτόν. Προβλέπεται στον Ν. 4823/21 (άρθρο 104) με τίτλο: «Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος». Ο πραγματικός του στόχος είναι να καταταχθούν τα σχολεία βάσει των επιδόσεων των μαθητών τους, ώστε να προωθηθούν σκληρά νεοφιλελεύθερα μέτρα που προτείνονται από τον ΟΟΣΑ και την Παγκόσμια Τράπεζα.

Στο διαγωνισμό αγνοείται η σύνθεση των μαθητών του σχολείου, η διδασκαλία στην τάξη και η προσέγγιση των διδακτικών αντικειμένων, οι ιδιαιτερότητες των παιδιών, οι όροι λειτουργίας των σχολείων και οι ιδιαιτερότητές τους, ενώ η/ο εκπαιδευτικός αδυνατεί να παρέμβει στα θέματα. Αυτό άλλωστε επιτάσσει ο κεντρικός στόχος του υπουργείου που είναι η δημιουργία μιας κοινής βάσης δεδομένων και μετρήσιμων δεικτών για την κατηγοριοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και σχολείων και τη μεταφορά της ευθύνης για την αποτυχία στη σχολική μονάδα και στους εκπαιδευτικούς! Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα αποτελέσουν δείκτη «ποιότητας» που σε άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά». Σε αυτό το πλαίσιο η PISA θα γίνει κεντρικό εργαλείο των αντιεκπαιδευτικών αλλαγών. Σε συνδυασμό με τους αντιεκπαιδευτικούς νόμους που ψήφισε η κυβέρνηση, θα λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο εμπορευματοποίησης & ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης, και δημιουργίας σχολείων πολλών τύπων και διαφορετικών ταχυτήτων, όπου δεν θα είναι αποδεκτά όλα τα παιδιά, αλλά θα μπαίνουν εξεταστικά φίλτρα για την απόρριψη των πολλών και προερχόμενων από χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα.

Το Υπουργείο χρησιμοποιεί τον διαγωνισμό για να δικαιολογήσει τις αντιδραστικές παρεμβάσεις του στο χώρο της εκπαίδευσης, όπως το κλείσιμο κι η συγχώνευση σχολείων, η αύξηση μαθητών ανά τμήμα και η αύξηση του ωραρίου, ενισχύοντας τις κατευθύνσεις των οδηγιών του ΟΟΣΑ. Μάλιστα στην πρόσφατη επίσκεψή του (Απρίλιος 2025) ο διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων του OOΣΑ και δημιουργός του PISA επισήμανε δύο στοιχεία ως τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος: τον  συγκεντρωτισμό του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την  έλλειψη αυτονομίας των σχολείων, καθώς και ζητήματα που παρουσιάζονται κατά την εφαρμογή της αξιολόγησης. Απόρροια των επισημάνσεων αυτών ήταν προφανώς οι εξαγγελίες της νέας Υπουργού για αυξημένες αρμοδιότητες στους Διευθυντές και οι δηλώσεις Μητσοτάκη για απολύσεις!

Με την υλοποίηση του προγράμματος PISA το σχολείο μετατρέπεται πλέον σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό. Είμαστε η μοναδική χώρα παγκόσμια που «κατεβάζει» τον διαγωνισμό αυτό σε τόσο μικρούς μαθητές, στην ΣΤ΄ Τάξη του Δημοτικού. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι εξετάσεις μπαίνουν ακριβώς στις τελευταίες τάξεις κάθε βαθμίδας ώστε να φιλτράρονται ταξικά οι μαθητές και οι μαθήτριες, επιδιώκοντας να «νομιμοποιήσουν» και να μεταλλάξουν το «μάθε παιδί μου γράμματα» στο «τι να κάνουμε δεν είναι και όλοι για τα γράμματα». Μέσα από το διαγωνισμό ο αποκλεισμός από την εκπαιδευτική διαδικασία και οι ολέθριες συνέπειες των ταξικών πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, χρεώνονται σε όλους εμάς, στον εκπαιδευτικό, τον γονιό, τον μαθητή.

Ø  Να μην επιτρέψουμε να «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά.

Ø  Να μην επιτρέψουμε να γίνουν οι μαθητ(ρι)ες μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου.

Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων από τα σχολεία που έχουν επιλεγεί, καθώς και κάθε συνάδελφο και συναδέλφισσα, να απέχουν από τις εξετάσεις αυτές, καταθέτοντας στο πρακτικό το παρακάτω κείμενο (βλ. εδώ). Για την ημέρα της εξέτασης προκηρύσσουμε τρίωρη διευκολυντική στάση εργασίας (11:00-14:00), συμπληρωματική της ΟΛΜΕ (08:00-11:00).

Απευθυνόμαστε στις ομοσπονδίες και στους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και σε κάθε γονέα χωριστά με την παρακάτω ανοιχτή επιστολή (βλ. εδώ), ώστε να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που έχουν να μην συναινέσουν στη συμμετοχή των παιδιών τους

Όλες και όλοι μαζί να ακυρώσουμε τις εξετάσεις!

Οι φωνές μαθητ(ρι)ών, γονιών και εκπαιδευτικών πρέπει να ενωθούν, διεκδικώντας δημόσιο δωρεάν σχολείο για όλα τα παιδιά, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μαθητ(ρι)ών και θα βασίζεται στις αξίες της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης. Ένα σχολείο δημιουργικό και δημοκρατικό, όπου κάθε παιδί θα αναγνωρίζει τον εαυτό του.